٢١‏/٠٢‏/٢٠٠٧

بين الحقيقة والخيال


مش عارف كنت بحلم ولا دة كان حقيقة..اول مرة اكلمها على الماسنحر..بدات معايا على طول بالسؤال ان كنت لسة مخنوق؟ قاعدنا نتكلم وكل ما تتكلم اكتر احس اد ايه احنا قريبين وشبه بعض اوى ..بتسمع اللى بسمعه بتحب اللى بحبه .. حتى بتعمل حاجات كنت فاكر انا بس اللى بعملها (حاجات عبيطة)
اتكلمنا اكتر من تلات ساعات ماحستش بيهم خالص وكأن الوقت دة مش موجود ..كأنه خرافة او اسطورة ملهاش وجود ..بس لما قلتلى انها هاتمشى عرفت ان الوقت مش خرافة او اسطورة ..عرفت انه عامل زى طائر رخ كبير بيفرد جناحة ويخطف منك اللى خلاك تنساه عشان متنسهوش تانى وتفضل فاكره ..ولما يرجعهولك تفضل خايف منه وعينك عليه لحسن يفرد جناحه تانى ويطوى جواه اللى انت مش عاوز تفارقه… خد منى كتير اوى ..خد اعز الناس ومرجعهمش خد منى مللك الضحكة الصافية اللى فحياتى وخد من محمد اخويا وابويا وامى وصاحبى كل حاجة .. افرد جناحك بس مرة كمان اشوفهم وملى عينى منهم وبعدين .. وبعدين ابلعهم تانى .
انا خرجت برة الموضوع .. ارجع للملاك اللى نزل يطمن على ومشى ..كانت كل شوية تسالنى طب انت احسن دلوقتى ؟ السؤال دة لما واحدة هى اللى تسالهولك بيكون ليه طعم مختلف تماما..مش متعود عليه .
الحلم لسة مخلص.. قالتى انها مروحة دلوقتى من الشغل وهتتصل بى عشان تتطمن على .. جرس الموبايل بيرن ..مش ممكن تكون هى ..الو طارق ازيك ..ارتبكت اوى ..سكت كتير ..اول مرة اكلم بنت فى التليفون ..كان منظرى وحش .. المهم اطمنت على واقفلت ..انا لسة بحلم.. هو فى كدة؟ ..ممكن كدة ؟
كان نفسى اقولها انى عاوز اشوفك … بس مافتكرش انا اقدر اعمل كدة .. انى اقولها ولا انى اشوفها فعلاً؟ الاتنين لو حصل دة هابقى متوتر جدا ..وشكلى وحش جدا ..عمرى ماهتمت بلبسى وهدومى.. مانيش الشاب الوسيم اللى واخد باله من نفسه ..طول عمرى فلوسى ضايعة على الكتب والكمبيوتر بتاعى والسينما… لا انا هاطلب منها نكون فى مكان عام مليان ناس ونشوف ان كنا هناقدر نعرف بعض ولا ..ولو عرفتنى او عرفتها منقولش ولما نروح واقابلها على النت واقولها انتى اللى كنتى لابسة كذا .. وتقولى طب انت اللى كنت بتعمل كذا.. وننزل مكان تانى ونجرب تانى .. عبط مش كدة ..وايه يعنى

بس بس عندك .. انت ايه الللى هايخليك تكمل فى السكة دى تقابلها وتخرج .. انت قولت هاتبقى اخت وصديقة بس ..مش كدة؟ وبعدين مش ممكن تكون بتتسلى بيك وبتلعب بمشاعرك؟ اصل انا عارفك اى واحدة هاتكلمك كلمة حلوة هاتتعلق بيها وتفتكرها معجبة بيك ولا حاجة ..
انا ماقولتش كدة ..انا كمان عاوزها اخت وصاحبة .. وموضوع انها ممكن تكون بتتسلى .. مش عارف بس من حقى اجرب وادى نفسى فرصة ..واديها هى كمان فرصة .. انا مش هافضل طول عمرى كدة .. وانت فاهم عذاب كلمة كدة دى ..
انت مش قد الموضوع دة ..بلاش احسن انت عارف نفسك ..
ايوة عارف نفسى ..بس هو مش ممكن تطلع هى اللى بحلم بيها واللى تقدر تقدر ظروفى وتحتوى ارتباكى بحنية الام ورقة الحبيبة. ؟
ا
نت حر ..
ايوة انا حر ..

مش عارف ليه ..باتونس بيكى ..وكأنك من دمى ..على راحتى معاكى وكأنك امى.

كل اللى فات دة عبارة عن خليط بين الحقيقة والخيال ..حاجات منه حصلت وحاجات اتخيلتها وحاجات اتمنيت تحصل وحاجات خايف تحصل...ساعات المنطقة اللى بين الحقيقة والخيال بتكون احسن من الخيال الخالص برومانسيته الناعمة اللى ممكن تزحلق الواحد وتوقعه على جدور رقبته واحسن من منطقة الواقع المر اللى يفضل يجرح فيك بشوكه وسكاكينه


هناك تعليق واحد:

صور مشبات رخام\مناقل مشبات\تفصيل مناقل يقول...

السلام عليكم

جزاك الله خيرا اخى على الموضوع الجميل
نفعنا الله واياك بكل خير ونفع بنا العباد

تحياتى لجهدك الطيب
صور مشبات
http://shomane.blogspot.com/

http://mchabat.3abber.com